روح……الجزء الأول
_ ولسه مش موافق . بس عايزهم يجربوا عشان يعرفوا ان كل ده كلام فاضى
يتبادل نظرة مع روح التى تنظر له بتحدى ثم ينظر الى سلمى هاتفا فيها بغضب
_اقعدى بقى عشان نخلص اللى بنعمله ده
سلمى تجلس وهى مازالت خائفة .. حاتم ينظر الى زياد بحدة
_ احنا جاهزين . كمل
زياد ينظر الى وجوههم بهدوء ثم يبدأ فى العمل على اللاب توب امامه ثم يتوقف فجأة وهو يبتسم ابتسامة مخيفة
_ دلوقت هنبدأ الشغل اللي بجد
تمتد يد زياد ليضئ شمعة كبيرة بجانب ورقة كبيرة بيضاء مكتوب على اطرافها حروف مفردة باللغة الانجليزية وفى وسط الحروف من اعلى كلمة start وفى الاسفل end ومن اليمين no ومن اليسار yes .. يبدا الجميع يضئ الشمع المثبت حول الورقة تباعا ويصبح امام كل منهم شمعة مشتعلة .. يتبادل الجميع نظرات خائفة فيما بينهم
_احنا دلوقت هنقرا التعاويذ اللى فى الكتاب وهنحرك ايدينا على اللوحه عشان الروح تجاوبنا وتقولنا انها حضرت
روح يبدو عليها بعض التردد .. عمرو ينهض بارتباك وهو ينظر لهم هاتفا
_ انا مش هاكمل
زياد يهتف فيه بحدة
_مينفعش . لو قومت دلوقت كل حاجة هتبوظ
روح لعمرو بهدوء
_ اقعد يا عمرو متخافش
_ انا هاقعد . بس اللى بتعملوه ده غلط
عمرو يجلس مرة اخرى ..زياد يمد يده لروح بورقه من الاوراق التى معه
_ ابدئى انتى يا روح
روح تنظر الى الجميع حولها بتردد شديد .. روح تأخذ منه الورقة بتردد وتبدأ فى القراءة بإرتباك
_ ايتها الروح الكامنه فى الظلام .. جئنا اليكى من الحياة الى الموت ..
يكمل حاتم
_ تواصلى معنا وانتقلى بيننا بهدوء دون خوف او قلق
الشموع وسطهم نيرانها تتحرك بهدوء وفريدة تكمل
_ اشعرينا
ايديهم مجتمعة تحرك القطعه المعدنية وعمرو يكمل
_ استجيبى لنا واعطى لنا اشارة على وجودك
زياد يشعل بعض أعواد البخور حولهم وسلمي تكمل
_ بمراتب الارتباط وحضور حراس الارواح
تكمل روح وهي تنظر الي نيران الشموع التي تتراقص امام عينيها
_ليرتفع الحاجز بين عالمينا وتصبح الرؤية ممكنة …
الجميع يجلسون فى دائرة وحولهم الشموع وهم يمسكون بأيدى بعضهم ويغمضون اعينهم تباعا تتردد سلمى قليلا ولكنها تغلق عينيها ايضا
تفتح روح عينيها فجأة لتجد نفسها وحدها تبدو وهى تنام فى فراش يكسوه اللون الأبيض وتنظر حولها لتجد ان الفراش الذى تنام عليه فى غرفة واسعة جدرانها سوداء مظلمة وكأنها ظلام لا نهاية له ولا يوجد اثاث فى الغرفة الا الفراش الذى تنام عليه وحوله شموع كبيرة كلها مشتغلة ..
تنهض روح وتخرج من السرير وهى تنظر حولها بخوف وتنظر حولها الى الظلام الممتد من كل جانب .. تحاول ان تصرخ ولكن يبدو ان صوتها غير مسموع حتى هى لا تسمعه ويبدو ذلك مرعبا لها وتحاول مرات ومرات ولكن لا تستطيع .. يبدو وكأن شيئا يتحرك فى الظلام كبقعة ضوء .. روح تنظر الى تلك البقعة بخوف .. البقعة تكبر تدريجيا حتى تصبح وكأنها ممر مظلم الضوء فى نهايته وكأنه ممتد الى عالم أخر ويظهر وكأن شخص لا تظهر ملامحه يتحرك من بعيد فى هذا الممر الممتد . كلما اقترب يظهر انه امرأة ترتدى فستان اسود طويل .. روح تنظر مدققة وهى تحاول ان تتبين ملامح ولكن تظهر من بعيد الملامح مشوشة .. تقترب المرأة بشكل مفاجئ لتصبح امام روح مباشرة .. تشهق روح متفاجئة وهى تنظر للمرأة التى امامها وهى جدتها .. تحاول روح ان تنطق بكلمة تيتا ولكن صوتها يظل محتبس بداخلها .. جدتها تنظر لها نظرة باردة لا حياة فيها ثم يتحول نظرها الى شئ خلف روح .. روح تلتفت خلفها لتجد شخص طويل يرتدى ملابس سوداء قاتمة وقناع اسود على وجهه ويقف خلفها مباشرة .. روح تصرخ بقوة ..
روح تستفيق فجأة وهى تشهق بقوة وكأن روحها ستغادر جسدها وتجد نفسها تجلس بين اصدقاءها الذين مازالوا يشعلون الشموع حولهم وهم جميعا ينظرون لها باستغراب .. حاتم ينظر اليها بقلق
_ ايه اللى حصل يا روح ؟
_ مش عارفة . هو انا نمت ولا ايه ؟
تنظر لها فريدة بخوف
_ لا انتى كنتى عادى خالص ويادوب غمضتى عينيكي ثوانى زينا وفجأة …
يقاطعها زياد وهو ينظر الى روح متسائلا
_ انتى شوفتى حاجة ؟
تهرب بعيونها منهم
_ لا . لا مشوفتش حاجة
الجميع يتبادلون نظرات القلق
في المطبخ تقف فريدة مع عمرو الذى يبدو عليه العصبية والتوتر وفريدة تنظر له مبتسمة بهدوء
_ وانت متعصب ليه دلوقت ماهو اللى عملناه اهو خلص ومحصلش حاجه
_ ليه هو انتى مشوفتيش اللى حصل لروح ؟. ايه هتكدبوا عينيكم كمان ؟
_ وهو حصل ايه يعنى . الجو اللى احنا فيه خلاها تتشد شويه . لكن مفيش حاجة حصلت تخلينا نقول ان الروح اللى حضرناها دى حضرت بجد
_ وهو المفروض يحصل ايه عشان نعرف اذا كانت حضرت ولا متنيلتش …
ينظر حوله بقلق
_ هنعرف منين انها جت ولا مجتش ؟. احنا باللى عملناه ده فتحنا علينا باب جهنم
في بهو الفيلا زياد وروح مازلا يجلسان فى مكانهما وحولهما بقايا الشموع والاوراق .. روح تجلس وهى تنظر امامها وتبدو رؤيتها للاشياء من حولها مشوشه بعض الشئ وزياد ينظر الى شاشه اللاب توب امامه ثم ينظر الى روح
_ ولسه مش موافق . بس عايزهم يجربوا عشان يعرفوا ان كل ده كلام فاضى يتبادل نظرة مع روح التى تنظر له بتحدى ثم ينظر الى سلمى هاتفا فيها بغضب _اقعدى بقى عشان نخلص اللى بنعمله ده سلمى تجلس وهى مازالت خائفة .. حاتم ينظر الى زياد بحدة _ احنا جاهزين . كمل زياد ينظر الى وجوههم بهدوء ثم يبدأ فى العمل على اللاب توب امامه ثم يتوقف فجأة وهو يبتسم ابتسامة مخيفة _ دلوقت هنبدأ الشغل اللي بجد تمتد يد زياد ليضئ شمعة كبيرة بجانب ورقة كبيرة بيضاء مكتوب على اطرافها حروف مفردة باللغة الانجليزية وفى وسط الحروف من اعلى كلمة start وفى الاسفل end ومن اليمين no ومن اليسار yes .. يبدا الجميع يضئ الشمع المثبت حول الورقة تباعا ويصبح امام كل منهم شمعة مشتعلة .. يتبادل الجميع نظرات خائفة فيما بينهم _احنا دلوقت هنقرا التعاويذ اللى فى الكتاب وهنحرك ايدينا على اللوحه عشان الروح تجاوبنا وتقولنا انها حضرت روح يبدو عليها بعض التردد .. عمرو ينهض بارتباك وهو ينظر لهم هاتفا _ انا مش هاكمل زياد يهتف فيه بحدة _مينفعش . لو قومت دلوقت كل حاجة هتبوظ روح لعمرو بهدوء _ اقعد يا عمرو متخافش _ انا هاقعد . بس اللى بتعملوه ده غلط عمرو يجلس مرة اخرى ..زياد يمد يده لروح بورقه من الاوراق التى معه _ ابدئى انتى يا روح روح تنظر الى الجميع حولها بتردد شديد .. روح تأخذ منه الورقة بتردد وتبدأ فى القراءة بإرتباك _ ايتها الروح الكامنه فى الظلام .. جئنا اليكى من الحياة الى الموت .. يكمل حاتم _ تواصلى معنا وانتقلى بيننا بهدوء دون خوف او قلق الشموع وسطهم نيرانها تتحرك بهدوء وفريدة تكمل _ اشعرينا
